El
debat sobre com la revolució digital ha afectat a la comunicació
corporativa i el periodisme en general del passat 9 de novembre al
Vit de Vic en el marc de l
'e-week (
aquí en teniu el vídeo) va posar de
manifest el consens existent sobre els efectes positius que el web
2.0 ha tingut en les rutines informatives tant dels mitjans com de
les empreses i les institucions, però també aquells aspectes menys
beneficiosos que es van encarregar de desgranar els
participants. Així,
Miquel Àngel Escobar, secretari general de la UGT a Catalunya, va alertar del nivell de risc que existeix
per la reputació corporativa de qualsevol empresa o institució el
fet que tothom pugui opinar-ne lliurament a la xarxa; Salvador Cot,
director de Naciódigital.cat, va reconèixer que els periodistes
vivim en “un estat de perplexitat total” davant la incertesa del
nostre futur i del fet que els ciutadans ens han arrabassat el
monopoli de la informació. En el mateix sentit,
Alba Felip, corresponsal de La Vanguardia i tècnica de comunicació de l'Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu,
va lamentar que ara gairebé fos impossible treure una exclusiva
perquè qualsevol persona, amb una connexió a Internet, es capaç d'anticipar-se a esbombar la notícia abans que cap periodista.
Josep Comajoan, director adjunt d'El 9 Nou, va constatar que la societat "hiperconnectada" en què vivim l'obliga a viure
pendent de les novetats a través de les eines digitals. A l'altra
costat de la balança, es van esmentar els nombrosos beneficis que
ha aportat l'eclosió del món digital i les seves eines, com el
Whatsapp,
aplicació que permet fer entrevistes dels del mòbil,
Twitter,
molt útil per monitoritzar les fonts d'informació, o bé
l'ús del vídeo, de les xarxes socials amb finalitats corporatives i també dels sms con a eficaç canal de comunicació intern.
Però, el debat també va servir per constatar la diferència d'interessos
que ens mou als periodistes de mitjans i als de font, classificació
que descriu molt bé en quin costat està cadascun, i que mentre uns parlen d'exclusives i
de personalitzar les informacions per donar-hi un valor afegit i
tenir mès audiència, i constaten les facilitats que en això els ha
donat el món 2.0, els altres parlem de com aprofitar aquests
instruments per fer arribar la informació directament al nostre
públic objectiu, sense passar pel filtre dels mitjans. Compartim
ofici però no interessos ni públics per bé que, com que parlem el
mateix llenguatge i ens uneix certa afinitat i sentiment de pertinença a un mateix col·lectiu, acabem per entendre'ns i col·laborar moltes vegades. El
fet cert és que les institucions i empreses segueixen necessitant
als mitjans per difondre els seus missatges i projectar la seva
imatge, més que no a l'inrevés, com a principals prescriptors que
en són, i que la revolució digital els ha facilitat un accés més ràpid i
eficient a aquests i la possibilitat d'obrir noves vies de
comunicació cap als seus públics.
|
El debat va subratllar alguns dels handicaps del web 2.0. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada