Els
últims dies he estat seguint amb interès el cas de Josep Maria
Matas, el dirigent de CDC que va cobrar prop d'1 milió d'euros des
de la seva empresa a l'Associació Catalana de Municipis mentre n'era
el seu secretari general i que ha acabat sent destituït com a coordinador general de la Diputació de Barcelona.
He seguit la seqüència dels fets però sobretot m'he fixat en les seves
conseqüències i reaccions, tant de partits polítics, institucions
implicades com al seguiment que n'han fet els mitjans de comunicació.
I, la veritat, és que, en general i si atenem a la gravetat dels
fets, que la pròpia ACM ha reconegut en un comunicat defensant-ne això sí la seva “legalitat”, la resposta ha estat més aviat
escassa i poc contundent, en cap cas a l'alçada de les acusacions
que se li imputen a Matas. Podríem dir que en la gestió de l'afer hi ha hagut alguna llum però també moltes ombres i silencis que han predominat per
davant de les condemnes i l'exigència d'assumir
responsabilitats i donar explicacions.
D'entre
tots els silencis que hi ha hagut, potser el més significatiu i el
primer de tots és el del propi Matas, que no s'ha pronunciat sobre
les acusacions i tan sols es va limitar a presentar la seva renúncia
al càrrec de coordinador de la Diputació de Barcelona que en
primera instància no se li va acceptar amb l'argument del propi president que “en cap cas s'ha comès cap irregularitat”.
Després del de Matas, n'hi ha hagut altres, de silencis, que també
criden l'atenció, potser per inseperats i poc justificables, com el
de tots els partits polítics excepte Iniciativa per Catalunya que
en cap moment han denunciat el cas, n'han demanat explicacions ni
n'han parlat públicament. La pregunta és per què, si prediquen que
la gestió pública ha de ser sobretot transparent, més encara en
moments de crisi, aquí ni la reclamen ni semblen interessats com a
mínim a aclarir els fets; senzillament miren cap a una altra banda.
Corporativisme? Amiguisme? Tampoc la gestió que han fet dels mitjans
del cas ha estat exemplar ni la difusió ha estat la que potser han
merescut altres casos similars; la gran majoria dels més importants
no s'ha fet ressò de la notícia fins que hi ha hagut la destitució
de Matas i la fiscalia ha obert diligències sobre el cas, és a dir,
fins al final (ho deia a “L'hora L” el director d'El País a Catalunya Francesc Valls).
La pregunta és per què, davant un cas tan flagrant de presumpte
corrupció, molts han decidit obviar-lo i posar el focus informatiu
en altres temes. No tenia prou entitat ni interès informatiu?
La notícia procedia d'un altre mitjà i s'havia d'esperar a tenir-ne més proves o que s'obrís una
investigació?
Hi
ha també dos temes més que em semblen especialment preocupants. El
primer que es digui que “refacturar” uns serveis d'un tercer a
una entitat que es financia amb diner públic com l'ACM sense cap
altre motiu aparent que el de lucrar-se no és delicte, que en tot cas només és “amoral”;
si això és així, carta blanca perquè molts altres puguin fer el
mateix emparant-se en el cas Matas. I en segon lloc que es justifiqui
la no intervenció d'ofici d'un organisme com l'Oficina Antifrau
dient que ja es veia a venir que intervindria la Fiscalia Superior de Catalunya:
si el tenim i no actua en casos com aquest, ni que sigui per posar el
cas en mans de qui pertoqui, de què ens serveix? També el paguem
amb diners públics. El cas de Matas, com els que coneixem massa
sovint de corrupció política, és sobretot un descrèdit per la
classe política, encarregada de gestionar els recursos públics i que
ara més que mai hauria de practicar una gestió i de servei als
ciutadans austera, honesta i transparent. I actuar amb tota la
contundència i exemplaritat del món quan al cistell surt una poma
podrida per evitar que s'acabin fent malbé tota la resta.
Foto: Twitter Josep Maria Matas @josepmariamatas. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada